Gyakori kérdések

Milyen gumicsónakot vegyek?

Hogyan tudod tárolni és szállítani?

Az év nagy részében a csónak nem a vízen lesz, azt elő kell venni majd a használni kívánt helyre szállítani. Átlag testmagassághoz képest 310 cm hosszig szinte egyedül mozgatható bármilyen padlózattal rendelkező gumicsónak. A 310 cm felett már jól jön a segítség, ami valljuk be nem mindig van kéznél. Fel kell tenni egy autó csomagtartójára? Sedan típusú gépkocsik esetében ez a méret a határ. Kombi autónál 360 cm. Felfújva vagy összecsomagolva tárolod?

 

• Felhasználás?

Hobby, kirándulás, horgászat, vadászat, sokcélú lehet mire is használod. Bárhová is mész a csónakon kívül vannak dolgok amelyeket feltétlenül magad mellett szeretnél tudni a csónakban. Gyűjtsd össze, mérd le az általuk elfoglalt területet , majd hasonlítsd össze a kiválasztott csónak belső területével. Kötelező tartozékok (pl. mentőmellény, kötélzet, horgony, vagy súly, ködkürt,) hűtőtáska, akkumulátor,külmotor vadász,horgász felszerelés…. A hely sosem elég,de kompromisszumot kell kötni. A belső terület minden csónaknál a leírásban szerepel Állva, ülve esetleg mindkettő, eltöltött idő és használók száma? Férőhelyek száma van megadva a leírásban, de ez nem egyezik meg a kényelmi szempontokkal!

• Elektromos vagy benzines motorral szeretnéd használni?

Benzines motor esetén bel,- vagy kültankot használsz? Elektromos motor esetén 12V 24V? Fartükrös modell vagy csak körben ballonos legyen?

Milyen padlózattal rendelkezzen a csónak?
  • Padló nélküli azaz gumialjú csónakról beszélünk amikor mindenhol felfújható részből (ballon) áll a csónak  és szinte csak evezővel lehet használni azt. Alul pedig csak a gumi van. Ez esetben motor felszerelésére nincs, – vagy csak külső adapterek segítségével van- lehetőség. Kis méretű könnyen hordozható ellenben csak ülve ajánlatos benne tartózkodni.
  • Evezős Lamellás gumicsónakról beszélünk  amikor a fenti feltételek  teljesülnek a   motor felszerelése még mindig kiegészítők segítségével történik, vagy erre az evezős használat miatt nincs is szükség. A lamellák keresztirányban vannak a csónak alján elhelyezve és valamelyest lehetőség van azokra ráállni így a terhelés jobban eloszlik. Könnyen összecsomagolható.
  • Motorizálható lamellás gumicsónakról beszélünk amikor  a lamellás fentebb említett feltételek  teljesülnek, a csónakmotor felszerelése egy úgynevezett fartükörre (keresztfa) történik. A lamellák száma amelyek keresztirányban helyezkednek el a csónak méretétől függően minimum 5 darabból állnak. Könnyen használható evezővel és kisebb teljesítményű villany vagy benzines robbanómotorokkal is. A Bark BT 270 a legkisebb fartükrös modell a palettán.
  • Könyvpadlós csónak esetében teljes padlóról beszélhetünk

Fontos,hogy előre tisztázzuk a könyvpadló nem merev padló. A könyvpadló egy ideiglenes megoldás a lamellás fenékszerkezet adta hibák kiküszöbölésére. Ez egy köztes megoldás jobb,mint a lamella viszont teljes stabilitást még nem ad a csónaknak. Könnyű praktikus megoldás, viszonylag stabil, a felállás egyszerű benne. Gyorsan kivehető szétszerelhető.

  • Merev padlós csónakról csak abban az esetben beszélhetünk amikor a csónak közepén hosszirányban egy felfújható gerincet (keel) találunk. A két oldalsó alumínium sín összefogja a különböző részekből összerakott padlót teljes stabilitást ad a csónakban. Ugyanekkor a középső felfújható gerincet levegővel megtöltve a csónak alsó részét negatív irányban kinyomja és ezzel egy V alakú formát képez a csónaktest alján.

 

     

 

Tárolás tisztítás
Bark Gumicsónak tisztítása

Tárolás és tisztítás

                                                                      

A legelőnyösebb tárolási mód a felfújt fejjel lefelé  állapot.  

  • Felfüggesztett állapotban a lehető legszélesebb hevederrel és fejjel lefelé, hogy a rágcsálók ne rekedjenek benn
  • Az oldalán tárolt gumicsónak teljes felülettel feküdjön fel. Hosszabb tárolás esetén időközönként érdemes a másik oldalra átfordítani
  • Állítva tárolás esetén a fartükör teljes felületét érdemes feltámasztani az elejét rögzíteni lehetőség szerint
  • Összehajtás során minimum 20 Celsius fok legyen ekkor ugyanis nem rideg a PVC  az illesztések is jobban (rugalmasabban) reagálnak a behajtásokra. A pumpa alkalmas a levegő kiszívására használd erre a célra is ilyen esetben.

Fontos, A szelepek fedelét minden esetben tekerd vissza összehajtás előtt, mert az éles részek sérülést okozhatnak!

  • Tisztítás során a szilikon ugyan fényt ad de az öregedést gyorsítja ezért ezeket a szereket mellőzni érdemes. Méhviasz alapú szerek sima szappanos víz. Vízparton használj BIO lebomló anyagokat, amelyek nem szennyezik a környezetet.
  • A tárolás során előfordul, hogy „leenged” a csónak ez azonban sok esetben a hőmérséklet okozta különbségek miatt van. Hideg levegő térfogata kisebb ezért a meleg levegővel eltárolt csónak a lehűlést követően megereszkedik.
  • UV sugárzás elől védett árnyékos fagymentes hely az ideális és a rágcsálók miatt mindig tisztított állapotban. Fontos, hogy gőzborotvával tisztítani kifejezetten tilos, mivel a PVC anyag elválhat a hordozó szövettől!
  • A merevpadló széleinek felületkezelésére a legalkalmasabb a csónaklakk. Rugalmas és akár színezhető is
Milyen csónakmotor?
Milyen motort használhatok a gumicsónakhoz?  

A gumicsónak leírásában szerepel a motor maximális hajtóereje. Elektromos csónakmotorból, szinte a piacon található összes típus alkalmas. Az alábbiakban egy jó kis összefoglaló cikk amelyért köszönet a linkben szereplő szerzőnek

 

Forrás: http://www.csonakmotor.hu/hu/Hajómotor%20választása/

 

Álló vagy folyóvíz?

 

  • Döntsük el, hogy álló vagy folyó vízben használjuk majd motorunkat. Nem egyértelmű ugyanis mindenkinek, hogy melyik vízhez milyen motor szükséges. Nyílvánvaló, hogy a folyóvízi használathoz nagyobb teljesítményű motor kell, mint egy állóvízi használathoz. Ugyanis ha a folyón le is tudunk menni, valahogy fel is kell jönni, ami meg igénybe fogja venni a teljesítményt.

 

Hajónk hossza és terhelhetősége

 

  • Szintén egyértelmű lehet, hogy nem mindegy a hajónk mérete. A méret alatt meg kell vizsgálnunk a hajónk hosszát és a súlyát is, és ehhez hozzá kell adni a szállítandó személyek és felszerelések súlyát. Itt már érdemes egy szakértő segítéségt kérni, de a saját vagy barátaink tapasztalataira is támaszkodhatunk. Érdemes inkább nagyobb teljesítményű motort venni, de ennek ára van…
  • A nagyobb teljesítmény ugyanis magasabb fenntartási költséggel és nagyobb zajjal járhatnak. Nő a motor fogyasztása, ami meg nem kedvez a pénztárcánknak.

 

 Mire is fogom használni?

 

  • Döntsük el, hogy kb. mire fogjuk használni a hajónkat és vele együtt a motorunkat. Szintén a teljesítmény kiválasztását befolyásolja a használat. Csak a kikötőbe be- és kiálláshoz, a horgászhely megközelítéséhez vagy az egész Tisza behajózásához keresünk motort.

 

 Milyen hosszú legyen a hajtószár (trieb) hossza?

 

  • A válasz egyszerű: „A motor felhelyezése után az antikavitációs szárny és a fartükör legalsó pontja közötti távolság 25-50 mm között legyen.” Ennyi. 🙂 De most kicsit érthetőbben: A propeller feletti „kis szárny” legyen 25-50mm távolságra a hajófenéktől (kb.) Ha túl hosszú a trieb, akkor a hajónk siklása nehézkessé válik, ezáltal a fogyasztaásunk is megnő. Ha hajócsavar kilóg a vízből (túl rövid a trieb), akkor a levegőt fog kapni a propeller, nem tudja leadni a megfelelő teljesítményt, és még a hűtéstől is megfosztjuk (mivel kint van a vízből).

 

 Yamaha, Honda, Mercury, stb…

 

  • Mindenkinek megvan a maga kedvence, ettől szerintünk ne is térjen el. Érdemes azonban a csere alkalmával megkérdezni barátokat, ismerősöket, mit javasolnak, mik a tapasztalataik. Ha valaki vált, és nem jön be az új márka, akkor sokkal dühösebb lesz saját magára…

 

 Újat vagy használtat?

 

  • Ezt mindenki maga dönti el, vagy a pénztárácája. Manapság már hozzá lehet jutni jó állapotú és kifogástalan műszaki állapotú motorokhoz. Több kereskedő is a használt motorokat csak felújítás után értékesíti tovább. Ennek ellenére érdemes körbenézni az új motorok piacán is. Egyrészt ebben az esetben mégiscsak mi leszünk az első használói a gépnek, másrészt ezek a motorok biztos forrásból származnak.
  • Javasoljuk, hogy senki se vásároljon olyan motort, amelynek eredete képlékeny, és az eladó nem hajlandó papírt írni az adás-vételről.

Forrás: http://www.csonakmotor.hu/hu/Hajómotor%20választása/

 

Elektromos csónakmotor

Ide kattintva    ez egy nagyon részletes leírás  Forrás: www.hajosparadicsom.hu

A táblázatban az adatok átváltásához pedig itt a segítség   Kattints ide

 

Nyomás

Mekkora nyomás legyen a gumicsónakban?

Általában 0,2 bar körül van. Az egyes rekeszek megfelelő nyomása biztosítja a csónak merevségét.

A sűrített levegő nyomása folyamatosan változik:

A hideg csökkenti a nyomást a sűrített levegő mennyiségének csökkentésével
A hő növeli a nyomást a sűrített levegő térfogatának növelésével
A modern, minőségi felfújható vízi járműveket úgy gyártják, hogy észrevehető hatások nélkül tudják kezelni a légnyomás változásának hatásait. Átmenetileg.

Idővel azonban a csónak élettartama megváltozhat.

Az időjárást körülményeit figyelembe véve fel kell fújni vagy szükség szerint ki kell engedned a levegőt a légkamrákból, mert az időjárás a nap folyamán lassan, vagy rövidebb idő alatt drámaian változhat.

Íme néhány tipp, az időjárás változásai alapján:

Ha a reggeli órákban pumpálod fel , amikor a hőmérséklet még hűvösebb, akkor figyelembe kell venni a nappali hőmérséklet emelkedését. 2 dolog egyikét teheti kompenzációként. Vagy pumpáld a csónakot az ajánlott nyomási-sáv alsó tartományába, és hagyd, hogy a melegebb hőmérséklet növelje a nyomást. Vagy az általam kedvelt módszer, ha a nap folyamán szükség szerint engedek ki egy kis levegőt a ballonokból.
Fordítva, ha a nap legmelegebb óráiban teljes nyomáson volt, és a hőmérséklet délután kezd lehűlni, akkor a hajó légnyomása leeshet, és szükség lehet arra, hogy növeld azt.

Ha túl sokat fújunk…
Természetesen egy jól felfújt csónak jól megy a vízben, és kevesebb üzemanyagot fogyaszt . De ne gondold, hogy ha többet fújsz, akkor gyorsabb lesz! A túlfújt légkamrák elválhatnak. Az illesztések és ragasztók meglazulnak, és tartósan károsítják a hajót.

Ha nem fújjuk fel eléggé…
Valójában ez kevésbé veszélyes, mint a túlzott nyomás, ezért az ellenőrzés fontos amelyben segítség a nyomásmérő óra


Kézi ellenőrzés
Gyakran mondják, hogy a légkamrának keménynek kell lennie ellenörizd a hüvelykujjal és a térdeddel. Ez azt jelenti, hogy a hüvelykujjaddal nehéz legyen benyomni, a térdnek pedig kissé le kell süllyednie és be kell gyűrődnie a szövetbe. Ez egy régi módszer, de általában elég sikeres.

Válaszd a nyomásmérőt
A legbiztonságosabb és végső soron meglehetősen olcsó megoldás az, ha felszereli magát egy nyomásmérővel . Ez a kis szerszám a szelepre van helyezve, és azonnal leolvassa a rekesz nyomását.